Helping brands talk the talk                

10 adviezen om goede teksten te schrijven

Posted by André Bisschop on 20-okt-2017 11:06:18

Heldere teksten. Ze zijn een zegen voor iedere lezer. Een zin moet je niet drie keer hoeven lezen voor je 'm begrijpt. 

maxresdefault-5.jpg

Veel bedrijven publiceren teksten die geen mens doorgrondt. Hoe zorg je ervoor dat je tekst helder is en wordt gelezen?

1. Bedenk wat je wilt zeggen.

Verhalen, berichten, artikelen hinken dikwijls op verschillende gedachten. Dat werkt niet. Geesten die duizend en één belangen moeten dienen, kunnen niet helder denken. Er is maar één belang: dat van de doelgroep. Dus maan jezelf tot kalmte. Neem je aantekeningen door en denk goed na voordat je het toetsenbord aanslaat. Weet wat je wilt zeggen!  

2. Leef je in de doelgroep in

Je doelgroep heeft behoefte aan informatie en aan antwoorden op hun vragen. Hoe verbind je die aspecten? Probeer je in de doelgroep te verplaatsen. Wat vinden jouw klanten (extern) of je medewerkers (intern) belangrijk? Waar worden ze wijzer van? 

3. Schrijf zinnen van maximaal 12 woorden

Korte zinnen lezen lekker. Zet liever een punt dan een komma. Een artikel dat is opgebouwd uit korte zinnen heeft snelheid. De lezer voelt zich geactiveerd. “Jaag ze op”, riep Peter Onvlee, mijn leermeester, lang geleden op de School voor de Journalistiek. “Lezers moeten buiten adem zijn als ze het verhaal uit hebben.” Zinnen van twaalf woorden vereisen een speciale denkwijze. Het onderwerp staat dikwijls vooraan en er is weinig plaats voor tierelantijnen. Bijvoeglijke naamwoorden kun je vergeten. 

4. Omzeil de lijdende vorm 

De lijdende vorm maakt zinnen trager. ‘De roomsoes wordt door buurman Henk verorberd’ klinkt gezapiger dan ‘Buurman Henk smult van de roomsoes’. Schrijf zo actief mogelijk. Dat kan natuurlijk niet altijd. En dat is ook niet erg. Het is al knap als je beseft wat je doet. 

5.   Gebruik moderne woorden

Geschreven taal lijkt steeds meer op gesproken taal. Omarm deze vooruitgang en schrap gedateerde woorden als tevens, vooralsnog, nochtans, fluctueren, sedert, evident, pogen en explicatie. Op http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ouderwets-taalgebruik staat een lange lijst woorden die eigenlijk niet meer kunnen. 

6. Denk in de tegenwoordige tijd            

Denken en schrijven liggen in elkaars verlengde. Je schrijft op wat je denkt. Als je in de tegenwoordige tijd denkt, schrijf je er ook in. Veel auteurs hannesen met tijden. Dan ben je in de toekomst, dan in het heden en een tel later hang je in de voltooid verleden tijd. Gedoe met tijden maakt teksten troebel. Houd het in het hier en nu.

7. Werp de schroom van je af

Troebele taal kan een vorm van onzekerheid zijn. Of van verhulling. Er zijn afzenders die trots zijn op een kilometers lang artikel waarin niks wordt gezegd. Maar er is geen mens bij gebaat. Ook de directie, minister of opdrachtgever niet. Troebele taal heeft wantrouwen tot gevolg. Klanten denken al snel dat jouw bedrijf iets te verbergen heeft. Medewerkers voelen zich niet serieus genomen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van jouw taal. 53% van de mensen herinnert zich vaak niets van een verhaal. Dat wil je voorkomen.

8. Haak in op een actuele gebeurtenis

De meeste mensen zijn geïnteresseerd in nieuws. Als je jouw boodschap aan een actualiteit weet te koppelen, ben je spekkoper. Max Verstappen, het Nederlands voetbalelftal, de zomer, code oranje ... wanneer je een inhaker kunt fabriceren, verdient jouw verhaal meer aandacht.

9. Schrijf over een onderwerp waar je iets mee hebt

Het is een cliché, en dus waar. Schrijf over een thema of onderwerp waar je echt iets mee hebt. Zo'n tekst biedt verdieping en enthousiasme. Dat hebben lezers door. Lezers zijn net mensen.

10. Gebruik tussenkoppen

Heldere teksten vragen om een heldere opbouw. Het ding dat je in de inleiding beweert moet je met de rest van de tekst beargumenteren of duidelijk maken. Om de lezer te helpen, zijn tussenkoppen handig of quotes die je met vormgeving flink opblaast  Zo kan de lezer de tekst snel scannen en wordt die geheid beter gelezen.

 

Kus.

 

 

whitepaper 'Hoe vertel je een verhaal?'

                                                               Moeite om een verhaal te vertellen? 

                                                           Download dan onze whitepaper 

 

Topics: goede teksten, communicatie