Helping brands talk the talk                

5 misverstanden rondom content marketing

Posted by André Bisschop on 22-apr-2013 15:57:00

Content marketing is een groeiende business. Alles lijkt wel content. Tijd om een paar misverstanden op te helderen. 

Schermafbeelding 2017-09-10 om 23.34.13.png

 

Misverstand 1: Content marketing is een blog, of nee, een foto

Nee, content marketing is geen blog. En ook geen foto, magazine, plaatje, vlog, website, (nieuws)brief, whitepaper, sms, e-mail, krant, video, infographic, webinar, podcast, LinkedIn-post, tweet of wat dan ook. Een blog is content. Want content is een ander woord voor een inhoudelijke boodschap. Content marketing is de wijze waarop je deze boodschap (het verhaal) creatief uitvoert en strategisch inzet om de aandacht op jouw organisatie, product, dienst of merk te vestigen. 

Misverstand 2: Content marketing is voor grote bedrijven

Elk bedrijf is gebaat bij content marketing. Groot, klein, rijk of arm. De omvang maakt geen bal uit. Iedereen kan er succesvol mee zijn. Mits je maar content maakt en het verspreidt. 

Misverstand 3: Voor content marketing heb je specialisten nodig

Voor content marketing heb je niet per se specialisten nodig. Je hebt wel goede ideeën nodig en discipline. En om te beginnen een pc, e-mail, een blog-pagina (of een website of een Facebook-pagina), een Nederlands woordenboek en wat schrijf- en marketingtalent. Oh ja, je moet ook een verhaal durven vertellen: het verhaal van jouw bedrijf.

Misverstand 4: Content Marketing is een ander woord voor social media  

Social media zijn handig als distributiekanaal voor content. Maar ze zijn niet synoniem aan content marketing.  Als content vuur is, dan zijn social media de aanmaakblokjes.

Misverstand 5:  Content Marketing werkt direct

Als dat toch eens waar was … Nee, content marketing werkt niet à la minute. Althans, meestal niet. Het vraagt geduld voordat de resultaten zichtbaar worden. Een paar maanden, een half jaar wellicht. Een relatie moet zich ontwikkelen.  

Wat is Content Marketing nou helemaal?

Content Marketing is een Amerikaans begrip om ‘aandacht te trekken’. Niet op de aloude reclame-manier - met advertenties en commercials - maar op redactionele wijze, met relevanteeducatieve en geloofwaardige (beeld)verhalen. De nieuwe marketingstroming richt zich niet op platte verkoop, maar op engagement, op verbinding leggen. Via aantrekkelijke verhalen, geweldig beeld, fantastische video’s, zinvolle apps of welke fascinerende content ook. De klant wordt niet meer met hagel beschoten, maar heel gericht geïnteresseerd en geactiveerd. Verbinding is het geheim van content marketing. 

Topics: content marketing