Content Marketing met een bite                     

Is jouw merk de held of een gids?

Posted by André Bisschop on 4-jun-2018 10:12:12

In alle geweldige verhalen, komt de held gierend in de problemen. En wie verschijnt er dan in beeld? 

met dank aan The Shape of Water - El Contento

Zodra we met ons leven beginnen, denken we dat we alles kunnen, dat we onoverwinnelijk zijn. We vertrouwen er bij wijze van spreken op dat we kunnen vliegen.

Totdat we een paar keer vallen en door schade en schande wijs worden.

Held zijn is niet zo makkelijk. Niet in het echte leven, niet in het filmleven. Helden komen altijd in penibele situaties terecht. Ze moeten problemen tackelen die groter zijn dan zijzelf.

Net als je denkt 'dit gooit niet lukken', duikt er meestal hulp op.  

... Er is altijd een oogverblindend mooie vrouw die James Bond uit de penarie helpt.

... Sam redde Frodo in The Lord of the Rings.

... Buzz Lightyear kon in Toy Story leunen op cowboy Woody.

... Sneeuwpop Olaf schoot te hulp toen de zussen Elsa en Anna in hun eigen Frozen-drama ten onder dreigden te gaan. 

... En als Zelda er niet was geweest zou de doofstomme Elisa misschien nooit hebben geweten wat het is om verliefd te zijn (op een amfibisch wezen) in The Shape of Water.

Verhalenmakers weten dat een held niet zonder gids kan.

Wanneer de held perfect was, zou geen mens hem leuk vinden. Een held wordt aantrekkelijk vanwege zijn imperfectie, zijn menselijkheid, zijn misrekeningen. 

Jammer. 

Bedrijven hebben nogal eens de neiging om de hoofdrol te claimen in hun eigen verhaal. Het lijkt soms net of in de corporate wereld geen problemen bestaan. Er hoeft kennelijk niets te worden opgelost. Alles is perfect. Pilots lukken, problemen hebben een negatieve associatie en emotie is onprofessioneel. Er is altijd sprake van succes. 

Dat vertellen ze tegen externe doelgroepen, maar ook tegen interne.

Is het slim om altijd weer de hoofdrol in je eigen verhaal te spelen?

Komt het je geloofwaardigheid ten goede? 

Als bedrijf ben jij de gids. Jouw klant is de held en verdient het om op die manier te worden behandeld. Jij wijst hem slechts de weg en biedt een oplossing voor zijn problemen. Dat is wel iets anders dan de hoofdrol opeisen.

Het is niet makkelijk om die stap terug te doen, maar wel nodig. De verhoudingen zijn veranderd. 

Het vergt moed om je eigen merkverhaal eens tegen het licht te houden en te bepalen waar je staat.

Wie ben jij?

Waar sta je voor?

Welk probleem los je op?

Hoe wil jij het verschil maken?

Ben je bereid een ander te helpen, zodat die een heroïsche comeback kan maken? 

Durf je jouw doelgroep te laten schitteren in jouw verhaal? 

Moet je eens lezen wat het je oplevert.

#degidsisdenieuweheld

 

 

Heb je moeite om je merkverhaal te (her)schrijven? Geef je dan op voor de Bright Story workshop. Na twee dagen hard werken heb jij een verhaal dat het fundament legt voor jouw moderne marketing en communicatie.  

 The Bright Story

 

 

 

El Contento maakte merkverhalen onder andere voor: PGGM, PGGM&CO, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, MD-Act, Amsterdam Connected en Careers@Exact 

Topics: helder verhaal, merkverhaal, bright story