Content Marketing met een bite                     

Wat is een merkverhaal?

Posted by André Bisschop on 28-mei-2018 22:38:44

Elk merk heeft een verhaal. Het merkverhaal verenigt alles waar een merk voor staat. 


 Fragment uit het merkverhaal van Volvo: Made by Sweden. Ontwikkeld door Forsman&Bodefors

 

Toegegeven, ik dacht dat het fenomeen 'merkverhaal' alom bekend was. Maar uit gesprekken met klanten en prospects bleek telkens dat dit niet het geval is.

Mijn excuses. 

Toen een klant laatst uitriep 'wat moet ik hiermee?' - terwijl we het drie keer hadden uitgelegd - begrepen we dat het tijd was voor een nieuwe reeks blogs met 'het merkverhaal' als uitgangspunt.

Laten we daarom bij het begin beginnen. 

Een merkverhaal is de basis van moderne marketing.

Tien jaar geleden heeft het merkverhaal de befaamde 'line-trilogie' afgelost. Wellicht ken je de termen nog: above the line, below the line and through the line. In deze blogpost uit 2008 staan ze helder beschreven. 

In de digitale wereld zet het merkverhaal de standaard - al is het woordje 'verhaal' misschien niet helemaal op z'n plaats. Een verhaal klinkt alsof je iets vertelt of ernaar luistert. Een merkverhaal gaat verder. Zo'n verhaal beleef je, voel je. Misschien is merkervaring daarom wel een passender woord, of merkfundament.

Bij El Contento hebben we merkverhalen omgedoopt in bright stories; heldere verhalen waar mensen zich in herkennen en zich mee willen verbinden. Wij geloven dat je met emotie het verschil maakt en hebben minder affiniteit met de beta-benadering van het merkverhaal.  

Als je in een Volvo stapt, hoeft niemand je iets te vertellen. Je weet het. Veel Zweedser, functioneler en veiliger wordt het niet. Elk detail draagt bij aan dat gevoel. Made by Sweden, is het merkverhaal dat Volvo Cars uitdraagt, ook al is het concern in handen van Chinezen. 

Wat geloven jouw klanten? 

Een helder merkverhaal gaat over gevoel. Woorden zijn secundair. 

Een merkverhaal is meer dan een verzameling woorden en behelst meer dan de content op je website, de video op YouTube of de presentatie waarmee je investeerders wilt overtuigen om geld in jouw bedrijf te stoppen. Een merkverhaal is niet wat je mensen vertelt, het is wat ze geloven op basis van alle signalen die jouw merk of organisatie uitstuurt.

Een merk is een optelsom van interacties. Elke indruk doet ertoe, bedachten we ooit als leidraad voor collega marketingbureau Van Santen Netwerk. En daar is geen woord van gelogen. Een merkverhaal is de optelsom van feiten, gevoelens, interpretaties, reacties, gedragingen en conversaties. Elke activiteit die je onderneemt (van het ontwerp van een huisstijl tot het sourcen van medewerkers)  maakt deel uit van jouw merkverhaal. Elk element weerspiegelt de waarheid van jouw merk in de ogen van jouw publiek.  

Bij El Contento hanteren we 19 elementen voor een merkverhaal:

  • doelen
  • visie
  • kernwaarden 
  • producten/diensten
  • medewerkers 
  • de waarde die je levert
  • belofte 
  • communicatie 
  • ontwerp 
  • gastvrijheid
  • customer experience 
  • prijs/kwaliteit
  • positionering
  • reputatie 
  • reacties
  • bereik 
  • conversatie 
  • locatie 
  • community

 

Wie een merk wil bouwen en succes en loyaliteit wil oogsten, doet er goed aan om met de constructie van zijn merkverhaal te beginnen. Breng het vervolgens tot leven en je zult merken dat mensen het omarmen en misschien zelfs een beetje van jouw merk gaan houden. Daar is ook wat mazzel voor nodig, maar met een goed verhaal ben je een mooi eind op weg. 

 

 

Vind je het lastig om jouw merkverhaal te construeren? Schrijf je dan in voor de Bright Story workshop. Na twee dagen hard werken heb jij een helder verhaal dat het fundament legt voor jouw moderne marketing en communicatie.  

 

The Bright Story

 

 

El Contento maakte merkverhalen onder andere voor: PGGM, PGGM&CO, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, MD-Act, Amsterdam Connected en Careers@Exact.

 

Topics: merkverhaal, content, helder verhaal