Content Marketing met een bite                     

Wat levert een merkverhaal een bedrijf op?

Posted by André Bisschop on 1-jun-2018 17:23:52

Benieuwd naar de ROI van een merkverhaal? Dit zijn zeven voordelen waarmee flink wat geld is gemoeid.

Een merk wordt sterk van een merkverhaal - El Contento

Nu het voor eens en altijd duidelijk is wat een merkverhaal is, popt de volgende vraag op.

Wat heb je eraan? 

Het antwoord kan variëren van 'alles' tot 'niets'. Het is maar net wat je ermee doet, hoe onderscheidend je verhaal is en in welke mate de organisatie het doorleeft. 

Uit de gesprekken met klanten en merkspecialisten hebben we in elk geval 7 returns of investment gedestilleerd. 

 

1. Je krijgt meer klanten

Mensen houden van duidelijkheid. Als ze niet meteen begrijpen wat een organisatie te bieden heeft, zoeken ze verder. Online heb je maar een paar seconden om je boodschap over te brengen. Bedrijven die duidelijk kunnen vertellen waar ze voor staan, bereiken een groter publiek. Daar zit een diepere psychologie achter. Mensen hebben de behoefte om zich te identificeren met bedrijven waarmee ze zaken doen. Ze willen er hun eigen overtuigingen en gedragingen in herkennen. Door te laten zien wat jouw waarden zijn en mensen te laten ervaren hoe jouw merk ze helpt en hun problemen oplost, krijg je meer klanten. Daar is eigenlijk iedereen het wel over eens.  

 

2. Je zet meer geld om 

'Meer klanten' leidt negen van de tien keer tot meer omzet. Dat is logisch. Sommige merkspecialisten beweren dat de omzet van klanten zelfs is verviervoudigd na de implementatie van het merkverhaal. Zo'n claim is lastig te verifiëren. Gaat het om bedrijven die al een respectabele omzet draaiden, of om start-ups die nauwelijks geld verdienden? Algemeen kun je vaststellen dat bedrijven met een sterk doorleefd merkverhaal meer geld verdienen dan bedrijven die met troebele taal een vage boodschap uitdragen. Merken worden trouwens ook sterker van een verhaal en in een aantal gevallen zo sterk, dat ze hun prijsniveau kunnen opschroeven zonder dat klanten erover klagen. 

 

3. De betrokkenheid van medewerkers stijgt 

Een merkverhaal werkt verschillende kanten op. Veel organisaties denken in eerste instantie dat het vooral bedoeld is voor externe doelgroepen, maar in de constructiefase beseffen ze al gauw dat de eigen medewerkers misschien wel de belangrijkste doelgroep vormen. Wanneer iedere werknemer het merkverhaal helder en overtuigend kan vertellen, groeit het verkoopteam met de macht 3. De meeste medewerkers zijn al gemotiveerd om hun werk te doen, maar hun motivatie stijgt als ze een extra bijdrage kunnen leveren aan het succes van de organisatie. En ... hoe groter de betrokkenheid, hoe groter de productiviteit en dat is een van de 19 redenen om medewerkers helemaal happy te maken

 

Denk als Apple, denk anders - El Contento

 

4.  Het zelfbewustzijn neemt toe (niet te verwarren met arrogantie)

Een anekdote: de marketingmanager liet dagelijks kilo's content maken. De man begreep het belang van branding en had iemand een visie en missie laten opstellen en er was zelfs een belofte geformuleerd. Voor de content had een internetbureau een goed ogend, gebrandmerkt platform ontwikkeld. Maar wat had moeten vliegen bleef op de grond liggen, als een kleed op de vloer.

Interviews met klanten, leidinggevenden en leveranciers leidden uiteindelijk tot het inzicht dat al die kilo's content niet overeenkwamen met hun beleving. De content bestond voornamelijk uit verhalen over het merk, in plaats van verhalen vanuit het hart van het merk. Het merk was zo druk om de hoofdrol in zijn eigen verhaal te spelen, dat het voorbij was gegaan aan zijn eigen onderscheidende vermogen ofwel zijn eigen kracht. 

Op basis van alle respons hebben we een merkverhaal geconstrueerd en laten zien hoe de organisatie het verschil maakt in het leven van klanten. Dank zij de gidsfunctie steeg het zelfbewustzijn van de organisatie met stip. De organisatie weet weer wie ze is en draagt dat nu uit. Zelfvertrouwen is een mooi ding. (Tussen haakjes: arrogantie is minder mooi).

 

5. Klantgericht denken krijgt zijn plek 

Hoeveel organisaties geven invulling aan het marketingbegrip 'client centricity'? Vrijwel elk bedrijf wil het en vindt het belangrijk, maar slechts weinige zijn in staat om het ook echt te doen. Doordat een helder merkverhaal de behoefte en perceptie van (mogelijke) klanten als uitgangspunt neemt, wordt klantgericht denken automatisch verankerd in de bedrijfsvoering. Gastvrijheid en behulpzaamheid worden werkwoorden: Youtility is the future of marketing

 

6. Schuldgevoel verdwijnt (maar niet vanzelf)

Misschien herken je het. Je koopt voor een fiks bedrag aan goederen en bij thuiskomst voel je je zo schuldig als het maar kan. Zoveel geld had je niet willen uitgeven. Toch is het een dubbel gevoel, want je bent ook blij met al die aanwinsten. Met een merkverhaal kun je deze cognitieve dissonantie bij klanten dempen en de relatie verder verdiepen. Hoe? Geef je op voor de Bright Story Workshop en je krijgt er alles over te horen. Het leven zit vol verrassingen.   

 

7.  Er ontstaat focus in je marketing

Veel verschillende boodschappen verwarren. Een merkverhaal tackelt dit probleem en brengt focus aan. Social media, de website, e-mail, video, DM, elk medium representeert je merk. Zorg er dus voor dat klanten en medewerkers zien dat je het merkverhaal leeft en consistent uitdraagt. Je producten en diensten moeten elkaar helpen en versterken en niet beconcurreren om de aandacht te krijgen die ze verdienen. 

 

Wat een merkverhaal je in harde euro's oplevert, is moeilijk te becijferen. De impact van zachte waarden laat zich slecht in getallen vangen. Maar dat het jouw organisatie een positieve boost geeft, is wel zeker.

En dan die glimlach op je gezicht die maar niet wil verdwijnen ...

 

 

Vind je het lastig om jouw merkverhaal te construeren? Schrijf je dan in voor de Bright Story workshop. Na twee dagen hard werken heb jij een helder verhaal dat het fundament legt voor jouw moderne marketing en communicatie.  

 

The Bright Story

 

 

 

 

El Contento maakte merkverhalen onder andere voor: PGGM, PGGM&CO, VanSantenNetwerk, Mindwize, Essenburgh, Lyvore, Valori, Woonfonds, Vapro, ir. Olav, De Bakkers van Oost, KNBSB, Dichterbij, Kabel Paper, Yenlo, MD-Act, Amsterdam Connected en Careers@Exact

Topics: merkverhaal, helder verhaal, ROI van content