Content Marketing met een bite                     

Elke doelgroep zijn eigen taal

Posted by André Bisschop on Jan 17, 2018 4:20:28 PM

Elke doelgroep verdient zijn eigen taal. Je luistert beter naar woorden die je persoonlijk raken. 

Impact maken met woorden El Contento

Wat begon als een idee, is inmiddels een business-case geworden. Tijdens een fijne veranderopdracht kwamen we er afgelopen zomer weer eens achter hoe nauw taal luistert. Een bedrijf kan in zijn communicatie woorden gebruiken die hartstikke goed klinken, maar de doelgroep toch niet raken. Dat kan heel vervelend zijn, zeker als je er ook nog eens de beste bedoelingen mee hebt.

Een van de zorgorganisaties voor wie wij werken heeft moeite om nieuw personeel te bereiken. Vacatures bleven onvervuld. Sterker, vrijwel niemand reageerde op de advertenties. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Op die vraag zijn best wel antwoorden te verzinnen. 

1. Vrijwel alle zorgorganisaties kampen met personeelstekort

2. Mogelijk mist een heldere profilering, waar medewerkers warm van worden 

3. Gebeurt er iets op social media?

4. Zijn de vacatureteksten wervend genoeg?

5.  Het aanbod is niet ok.

We hebben de communicatie van de organisatie mogen doorlichten en zijn met allerlei veranderideeën gekomen, waarmee ik je nu niet zal vermoeien. Het belangrijkste idee ontstond tijdens een flink aantal gesprekken met verzorgenden, verpleegkundigen en stagiaires. Ze zeiden dat de woorden die de organisatie gebruikte hen niet aanspraken.  

Collegialiteit is op zichzelf een prachtig woord. Wij vermoedden niet dat de doelgroep er niks mee had. Maar de verplegenden en verzorgenden vonden het afstandelijk, nietszeggend zelfs. Het synoniem 'lief en leed delen' spreekt veel meer tot de verbeelding. Dat was een eye-opener. Een woord kan dus te globaal zijn. Woorden met een diepere betekenis hebben meer communicatiekracht. We zijn de gesprekken vervolgens minutieus gaan uitwerken en hebben specifieke woorden gedestilleerd die voor iedereen hetzelfde betekenden. Die woorden zetten we tegenover de vocabulaire van de zorggroep en de hiaten waren in één klap duidelijk.

Het was een machtig interessant traject. De inzichten die we hebben opgedaan, brengen we nu voor andere organisaties in de praktijk. Elke doelgroep spreekt, hoort en verdient zijn eigen taal. In samenspraak met enkele vooraanstaande data-analisten denken we er zelfs over na om B-2-B-doelgroepen in een x-aantal persona's op te knippen en aan elke persona een unieke vocabulaire te linken. Dat voorkomt ruis en zou communicatie inhoudelijk weleens een nieuwe boost kunnen geven. 

 

Blijf op de hoogte

  

                                                      

 

 

 

Topics: creatieve ideeën, communicatie