Content Marketing met een bite                     

Laat trots toch lekker varen

Posted by André Bisschop on Feb 15, 2018 10:21:21 PM

Werkgevers verlangen dat werknemers trots zijn. Apetrots. Maar is betrokkenheid niet al uitdagend genoeg?

Schermafbeelding 2018-02-15 om 17.28.12.png

ING is trots op het Nederlandse voetbal. Toyota is trots op TeamNL en de Nederlandse Loterij is dat ook - al hoor je ze niet nu Sven Kramer geen goud haalde op de tien kilometer. Maar goed, Batavus is ondertussen trots op het Ronald McDonald Kinderfonds. Caracter Company is trots op het Nationaal Food Congres. Syntess is trots op Ireen Wüst en ik ben trots op jou en jij op mij en ga zo maar door.

Trots is trending. 

Maar hoe word je trots?

Hoe krijg je mensen zover dat ze zich trots voelen?

Uit nieuwsgierigheid vroeg ik tien mensen hoe het voelt om trots te zijn. Acht van hen hadden geen idee. Terwijl ze alle reden hadden om het te voelen. Eén had net promotie gemaakt, van een ander wist ik dat haar dochter was geslaagd voor haar zwemdiploma. Volgens psychologen zijn dat ervaringen die trots stemmen en blij maken.

"Trots voel je in je borst", zei mijn vriendin, en stompte op mijn borstkas. "Dan zwelt die kast als een malle." 

Over het algemeen wordt trots als iets positiefs beschouwd. Mensen hechten er zelfs zoveel waarde aan dat ze een veranderaar soms vragen een concept te bedenken dat trots aanwakkert. "Ik wil dat mensen trots zijn op dit bedrijf", sprak een hooggeplaatste communicatiemanager van een bank, een trotse sponsor, hoewel ze niet zo heel lang geleden een reorganisatie had moest doorvoeren. "Ze moeten trots zijn op hetgeen we met elkaar doen en bereiken." 

'Hebben ze de verandering al geaccepteerd?', vroeg ik. De manager schudde van 'nee'. 

Als mensen al nauwelijks weten hoe trots voelt, mag je dan verlangen dat ze het zijn op iets dat de moeite van trots niet waard is?

Trots heeft verschillende betekenissen, en die zijn lang niet altijd positief.

Trots = hoogmoedig

Trots = pronken, laten zien dat je meer waard bent dan anderen

Trots = laten zien dat je iets moois hebt bereikt.

Trots = excessief geloof in eigen kunnen.

Trots = arrogant,  ijdel.

Trots = eergevoel.

En als trots een nationaal karakter krijgt, wordt het begrip al snel vergeleken met nationalisme, dat in Nederland niet door iedereen even hoog wordt gewaardeerd.

Maar we dwalen af. 

De trots die bedrijven graag bij hun medewerkers losmaken, is minder beladen, eigenlijk niet meer dan een blij gevoel in de borststreek. De medewerker moet laten zien dat ie heel blij is met de prestaties van het bedrijf waar hij werkt. Als je kwaad wil denken, kan je zeggen dat trots een middel is om het management te bevestigen in de keuzes die het maakt. 

Maar weet je? Trots laat zich niet regisseren. 'Word blij' en 'wees vrolijk' zijn zinloze bevelen. Trots is niet zo maar even een communicatiedingetje. Er moet iets zijn om trots op te worden. Het gedrag van directie, management en collega's bijvoorbeeld. Of de bedrijfscultuur. Het kan ook het product, de missie, de visie of de erkenning zijn. Maar als ik heel eerlijk ben, bepaalt de opstelsom van al deze elementen of een werknemer zijn vreugde toont, of dat juist niet doet.

In mijn werkleven heb ik tot dusver veel blije werknemers ontmoet. Bij de een kwam de blijdschap uit het hart, bij de ander uit de tenen. Helaas kom je ook veel neptrots tegen. Borstkassen zwellen dikwijls om niks, nou ja, om te behagen. Prijzen moeten worden gevierd en het liefst zo uitbundig mogelijk. Applaus. Likes. LinkedIn stroomt over van deze berichten. De blijste lachen worden gelachen, waarmee het besef groeit dat tussen 9 en 5  de waarheid niet wordt gesproken. Dat was tachtig jaar geleden al zo en daar is niks aan veranderd. 

Trots? Ik zou er mijn communicatie niet op enten.

Betrokkenheid is een zinniger doel.

En een haalbare uitdaging bovendien. Met de nadruk op uitdaging. Want verreweg de meeste werknemers in Nederland voelen zich niet of nauwelijks betrokken bij hun werk of werkgever. Dat is teleurstellend, ook al omdat betrokken medewerkers meer waarde leveren dan niet betrokken medewerkers. Ze zijn betere ambassadeurs, ze zijn doorgaans productiever en gepassioneerder gezelschap. Er zijn wel 19 redenen om medewerkers blij te maken. Maar om de een of andere reden zet slechts een gering aantal bedrijven daar echt op in.    

Je hebt er ook een flinke ambitie voor nodig, zoals de Trap van Quirke laat zien. Betrokkenheid is geen vanzelfsprekendheid. Je zult communicatie serieus moeten nemen, en het niet bij informeren moeten laten. Dat medewerkers ergens iets van weten, wil niet zeggen dat ze er bij betrokken zijn, laat staan dat ze zich ermee verbonden voelen. 

0006_004_Ppt_symposium_Quirke.jpg

Laten we over trots maar zwijgen.

Of spreek je uit als je er hele andere gedachten op na houdt: andre@elcontento.nl

 

Waarom SVB het liever zelf doet  

 

Topics: creatieve ideeën, communicatie