Unilever zweert 'louche' influencers af die volgers kopen. Het is een begin. Maar er is meer nodig om vertrouwen te herwinnen.

Volgens Weed neemt het vertrouwen af doordat influencers nepvolgers hebben. Dat geldt voor ongeveer 40% van die gasten.
Deze waarheid lijkt gespind. Hoe weet Piet Publiek of een vlogger of blogger de helft van zijn volgers heeft gekocht?
En wordt de boodschap van de influencer die Piet volgt minder betrouwbaar door nepvolgers?
Zou het wellicht kunnen zijn dat 'influencer marketing' zelf wantrouwen in de hand werkt?
Het publiek volgt influencers omdat het ze leuk vindt, interessant of aantrekkelijk. Vlogger Jan is populair omdat hij super coole filmpjes maakt over culinaire noviteiten. Hoe betrouwbaar is hij als hij op een dag mayonaise van firma Z over zijn frites smeert terwijl hij door firma Z wordt betaald?
Om vertrouwen te herwinnen, zouden bedrijven er goed aan doen om de waarheid niet telkens te spinnen. Je vergroot transparantie in de advertentiemarkt voor te vertellen welke influencers je inzet en welke boodschap ze moeten verkondigen.
Je kunt als bedrijf ook je uitgangspunt wijzigen. Een eerlijk verhaal is nog altijd de beste marketingtruc Kies voor onbaatzuchtigheid in plaats van commercie. .
Ten slotte zijn influencers met gekochte volgelingen echt niet minder betrouwbaar dan bedrijven met gekochte influencers.