DE IMPACT VAN EEN GOED MERKVERHAAL

Een merkverhaal positioneert de organisatie. Het vertelt waarom de organisatie doet wat ze doet. 

Een merkverhaal gaat uit van 2 vragen.

  1. Waarom is het merk zoals het is?
  2. Waarom moeten klanten het merk kennen? 

Originele merkverhalen nodigen uit tot interactie. Ze worden doorverteld, gedeeld of zetten aan tot nieuwe verhalen. Dynamic storytelling heet dat.      

Merkverhalen zijn er in allerlei vormen en gedaanten.

De meest voor de hand liggende is een lineair verteld verhaal. Een verhaal van a tot z. Vaak heel verhelderend. 

Ode van Dichterbij is een voorbeeld van een meer- of veelzijdigverhaal. Dichterbij is een organisatie die zich inzet voor verstandelijk beperkte mensen, in de regio Nijmegen-Venlo. Onder de noemer Ode maakte El Contento een bijzonder merkverhaal. Cliënten, hulpverleners, ouders, gemeentebeambten en andere betrokkenen deelden hun ervaringen en vertelden vertelden prachtige verhalen. Uit deze verhalen ontstonden drie boekjes en een website. Met elkaar vormen de verhalen het merkverhaal van Dichterbij.

Een voorbeeld:

elly

                            ode aan elly 

Een filmisch verhaal brengt meer spanning. Why Zendesk is zo'n verhaal. Zendesk is het bedrijf van drie jonge Denen die ongeëvenaarde helpdesk-software hebben ontwikkeld. De software stelt bedrijven in staat om via allerlei media contact te onderhouden met (ontevreden) klanten. En dat leidt tot prachtige dingen, zoals het filmpje laat zien. De Deense jongelingen wonen en werken  in San Fransisco en zien in de verovering van de Chinese zakelijke markt hun nieuwe uitdaging.