CASE STUDY
Scroll down
Meteogroup is het meest accurate weerbedrijf ter wereld. Maar omdat ze vanuit Nederland vooral achter de schermen werken, bleef hun naam lang onbekend. El Contento stampte in luttele maanden een online content bibliotheek voor ze uit de grond. We zetten de kennis van de experts om in tijdschriftachtige blogs en deep-dive white papers, en maakten Meteogroup kennisleider in hun vakgebied. Zo!
Content blueprint
Content strategie
Content creatie
Meteogroup behoort tot de wereldtop van weerbedrijven. 'The Weather Authority' levert data aan CNN en BBC, maar staat ook het bedrijfsleven bij in strategische beslissingen. Hagel, storm en regen hebben immers een enorme invloed op klantgedrag, transportroutes en planning. Ondanks het wereldwijde succes bleef de naam Meteogroup relatief onbekend. Het bedrijf klopte aan bij El Contento en vroeg om een content strategie. Niet voor een paar blogs, maar voor een ware online bibliotheek.
Zonder plan geen content. De experts van El Contento trapten de opdracht af met een kick-off op het Meteogroup hoofdkantoor in Utrecht. Alle marketeers, sales professionals en business unit managers waren ochtend én middag aanwezig om input te geven en te brainstormen over het merk Meteogroup. Onder leiding van El Contento kwam er antwoord op moeilijke vragen. Wie zijn jullie? Wat doen jullie precies en voor wie? En welke kennis is er in huis? Met die kennis zat het wel goed, zo bleek: naast de specialisaties per business-unit wisten de pro's van Meteogroup ook van alles te vertellen over meteorologie en het belang van accurate weerdata voor het bedrijfsleven. Een prima basis voor kennisleiderschap!
Aan de hand van de input maakte El Contento een content blueprint. Zo'n blueprint is (bijna letterlijk) een blauwdruk voor de content plannen. In de blueprint waren campagnes opgenomen voor de 'parade'-business-units Shipping en Offshore, maar ook een overkoepelende campagne over weather data. Daarnaast zou een team van schrijvers aan de slag gaan met blogs in zes categorieën: shipping, offshore, weather data, transport, media en meteorologie. De blueprint maakte indruk en slechts weken na de kick-off startte het El Contento team met schrijven.
De derde fase was er een van noeste arbeid. Er werd geïnterviewd, geschreven, geredigeerd en aangevuld. Uiteindelijke ontwikkelden we drie volledige campagnes voor Shipping, Offshore en Weather Data. Per onderwerp kwam er een white paper, een verdiepend artikel, een case study en een bijbehorende workflow in HubSpot. Daarnaast schreef het El Contento team 44 (!) blogartikelen die op de Meteogroup website werden gepubliceerd als "How It's Made" serie. Uiteindelijk werden de artikelen ook in printversie gebundeld: The Complete Guide to Weather Forecasting.
Als je veel goede content creëert rondom hetzelfde thema, is de gehele 'topic cluster' beter vindbaar door Google. In het geval van Meteogroup is het dus een uitstekend idee om meerdere blogs te schrijven die samen één categorie vormen. Let op: kwaliteit gaat boven kwantiteit! Google volgt de mening van zijn klanten (=jouw websitebezoekers) en die blijven alleen op je website als ze er relevante en leesbare informatie vinden.
Het tweede voordeel van een online content bibliotheek is dat je werkt aan je positie van kennisleider. Met een sterk informatieplatform geef je het signaal af dat je veel weet en je kennis graag deelt met je doelgroep. En dat helpt. Uit onderzoek van onder andere Edelman blijkt namelijk dat zakelijke beslissers de expertise van een leverancier steeds vaker meenemen in hun keuzes.
Bruistensingel 500
Den Bosch
André Bisschop
+31 (0)6 51219228
Robbert van den Heuvel
+31 (0)6 53521820