CASE STUDY
Lees beneden verder >
Campagne blueprint
Lead nurturing content
Promotie via owned media
De textielsector stond lang bekend om zijn klassieke verkoopmethodes. Ons-kent-ons marketing werd afgewisseld met beursbezoek en online content beperkte zich tot brochures en productinformatie. Maar toen kwam Tanatex Chemicals. De innovatieve business unit splitste zich in de jaren ’60 af van het Duitse Bayer en ging zelf aan de slag met textiel-verbeterende producten. Het bedrijf liep als een trein, maar de klantenkring groeide minder hard. In 2015 klopte de marketing manager daarom aan bij El Contento. Hij geloofde in HubSpot en inbound, en zocht naar een HubSpot partner die ook content kon ontwikkelen.
Als marketing manager kan je nog zo vooruitstrevend zijn; als je collega’s het nut van inbound niet inzien, ben je nergens. Daarom besloot El Contento te beginnen met één inbound campagne. Binnen Tanatex Chemicals werd gezocht naar een innovatief product en een enthousiaste product specialist die durfde te pionieren. De keuze viel al snel op het Extreme Whiteness Concept, een combinatie van Tanatex producten die samen een enorm textielprobleem aanpakken: vergeling van stoffen. De bijbehorende product specialist werd omgedoopt tot Mister White en voorzag El Contento van informatie over de beoogde doelgroep en technische input voor de content.
Op basis van de input van Mister White ging El Contento aan de slag met de allereerste inbound campagne voor Tanatex Chemicals. Er kwam een white paper “The ultimate guide to extreme whiteness”, een verdiepend how-to artikel, een case study met een lingerieklant in Duitsland en een interview met een van de Tanatex laboranten. Samen vormden de content-items een lead nurturing campagne die in HubSpot werd gebouwd en geautomatiseerd. Tot slot schreef El Contento het gedurfde blogartikel “50 shades of white- on phenolic yellowing and other textile saboteurs”. Tot op de dag van vandaag is dit het best gelezen artikel op de website.
De Extreme Whiteness campagne moest op basis van het blog en een informatiepagina organisch verkeer op gang brengen naar de Tanatex website. Maar op de korte termijn levert deze tactiek weinig bezoekers en dus weinig leads op. Daarom meldde El Contento Mister White aan voor verschillende LinkedIngroepen. In deze groepen werd het blog onder zijn naam gedeeld en werden groepsleden uitgenodigd om te reageren. Het bleek een meesterzet. Het blog kreeg honderden likes en tientallen reacties. Het verkeer naar de Tanatex website kwam op gang en het white paper werd aan de lopende band gedownload.
Uiteindelijk werd het blog 729 keer gelezen en vroegen 93 lezers het white paper aan. Het conversiepercentage lag daarmee op 12,8%, wat ongekend hoog is voor een B2B campagne. Met de kwalitatieve resultaten ging het zelfs nog beter. De merken Adidas, Gap, Lululemon en Victoria’s Secret meldden zich en werden allevier klant. Het succes van de Extreme Whiteness campagne maakte de weg vrij voor andere campagnes en al snel kreeg de marketing manager van Tanatex Chemicals mails van product specialisten met de vraag wanneer hun concept nou aan de beurt was.