Overslaan naar inhoud

Memphis Depay: een lesje DNA voor bedrijven

In zowel de zakenwereld als de sport is het cruciaal om te weten WIE je bent en waar je voor staat. Het kennen en begrijpen van je eigen 'bedrijfs DNA' kan het verschil maken tussen succes en falen

Check het verhaal van Memphis Depay.

De Oranje-international heeft de laatste jaren flink wat moeten doorstaan. Blessures en tegenslagen wierpen hem telkens ver terug. Om zichzelf en zijn lijf beter te begrijpen, heeft hij enkele maanden voor Euro2024 een aantal DNA-testen ondergaan. "Ze hebben gekeken naar mijn fysieke kracht", vertelde Depay tegen een verslaggever van Voetbal International. "Misschien komt er soms zó veel kracht los dat mijn spieren het even niet houden. Dan moet je kijken of er iets moet veranderen in de manier van trainen en wedstrijden spelen. We zijn alles gaan uitzoeken. Ook om te kijken wat mijn lichaam precies nodig heeft aan voeding en hydratatie."

Depay bleef na uitkomsten enige tijd gevrijwaard van blessures. "Dan neemt het vertrouwen in je lichaam weer toe." Dat vertrouwen vertaalde zich in goals en assists. Helaas, ging het toch weer mis. Zijn lichaam bleek niet meteen opgewassen tegen de inspanningen die coaches Koeman (Nederlands elftal) en Diego Simeone (Atletico Madrid) van hem verlangden.

Arme Memphis.

Kruisband.

Kuit.

Hamstring.

Dij.  

Artsen en fysiotherapeuten kregen er geen greep op. 

VI: Steeds opnieuw laveerde Memphis tussen ziekenboeg en wedstrijdselectie bij Atlético Madrid, de club waar hij ruim een jaar geleden vanuit Barcelona neerstreek. Tot de aanvaller eind vorig jaar de draad weer oppakte, met zijn cruciale goal in de Champions League tegen Internazionale als voorlopig hoogtepunt. ‘Ik ben gaan vechten’, blikt hij terug. ‘Ik kom van ver in het leven. Dan ga ik niks in mijn carrière opgeven door blessures. Voetbal bestaat uit mooie momenten, maar zeker ook uit tegenslagen. Daar moet je mee omgaan. Dat is moeilijk. Maar het moet.’ 

 

Scherm­afbeelding 2024-03-30 om 10.57.25

Vanwege het blessureleed miste Memphis in de afgelopen jaren veel wedstrijden. Godzijdank zit de karaktertrek 'terugvechten' ook opgesloten in de genetische code van de international. Door niet op te geven, zichzelf beter te leren kennen en te luisteren naar wat zijn lichaam hem vertelt, zal hij er uiteindelijk in slagen om de lange en nare periodes van blessures te overwinnen. 

Bedrijven kunnen er een voorbeeld aan nemen.

En dan niet zozeer aan Depay's vechtersmentaliteit (en creativiteit), maar meer aan de DNA-testen die hij onderging. Net als sporters zich op gezette tijden verdiepen in hun lijf, leden, skills en karakter doen bedrijven er ook goed aan hun bedrijfs DNA zo nu en dan te checken om ervan te leren. Je moet in de spiegel durven kijken om te beseffen wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat jouw organisatie uniek maakt en onderscheidt van andere organisaties.

Wie zichzelf begrijpt, reikt verder. Je hoeft anderen niet te kopiëren of je anders te gedragen om op te vallen en indruk te maken. Dat Memphis een witte haardband draagt tijdens voetbalwedstrijden, betekent niet dat al zijn collega's ook een badstoffen haartooi moeten opzetten. Wanneer een organisatie bekend staat vanwege haar kennis over een specifiek onderwerp is het niet zo handig om als dandy over randzaken communiceren. Als innovatie je ding is, is het misschien beter om geen conservatieve denkbeelden uit te dragen. Doe wat bij je past en waar mensen je om waarderen.

Je moet weten wat je kracht is en deze slim inzetten om succes af te dwingen.

Wie vasthoudt aan zijn waarden, geniet geloofwaardigheid - wat niet wil zeggen dat je tot in lengte der dagen moet blijven doen wat je altijd al deed. Memphis' DNA-check heeft laten zien dat je dingen soms anders moet aanpakken of je DNA moet hacken. Voor bedrijven kan een DNA-hack heel gezond zijn, zolang ze maar niet ten koste gaat van wie je bent en waar je voor staat. Helaas zien we dat nog vaak gebeuren. Bedrijven veranderen soms zo ingrijpend, dat klanten hun 'vertrouwde, gekke, persoonlijke, creatieve, zorgzame, vernieuwende, hemelbestormende, altijd klaar staande leverancier' plotseling niet meer herkennen. 

Het is belangrijk voor bedrijven om hun eigen identiteit uit te dragen. Het gaat erom dat je weet wie je bent en je sterke punten optimaal benut. Blijf trouw aan je waarden. Ook als het tegenzit. Je komt er geheid sterker uit.