7 adviezen om goede teksten te schrijven

Posted by André Bisschop on 19-dec-2014 23:43:00

Wanneer een verhaal fijn geschreven is, maakt het onderwerp niet eens zoveel meer uit. 

Schermafbeelding 2017-09-10 om 23.37.09.png

Okay, okay, we doen niet aan naming and shaming, maar soms is een dikke 'foei' op zijn plaats.

Bedrijf Y schrijft een artikel over gedetailleerde informatie over adviescontracten.

De tekst begint zo:

Naar aanleiding van het rapport en de kritiek van de AFM is de oproep gedaan om meer gedetailleerde informatie te geven over de betreffende contracten (...)

Klopt deze zin? 

Nee. 

Wat bedoelt de schrijver? 

Geen idee.

Veel branches publiceren teksten die geen mens doorgrondt. Gobbledygook, noemen Amerikanen zulke woordenbrij. Corporate geneuzel. De marcom-managers in deze branches geven er kennelijk niet om. In zekere zin dwingen ze hun auteurs zo te schrijven. Ze vinden hun doelgroep kennelijk van minder belang.

Nog een voorbeeld: 

(...) Actief beleggende klanten willen, op basis van de adviezen van hun beleggingsadviseur bij xxxxxx snel kunnen schakelen. Met onze app hebben zij altijd, waar dan ook, direct toegang tot hun beleggingen. Deze vernieuwing past bij ons streven om de persoonlijke aandacht die men verwacht van een Private Bank te combineren met digitale ondersteuning van hoge kwaliteit (...)

Hoe kun je troebele taal voorkomen?  

1. Bedenk wat je wilt zeggen.

Berichten zoals Y en X publiceren hinken op diverse gedachten. Er is niet 1 Leitmotiv. Dat werkt niet. Geesten die duizend en één belangen moeten dienen, denken niet helder. Er is maar één belang, dat van de doelgroep. Dus maan jezelf tot kalmte. Neem je aantekeningen door en denk goed na voordat je het toetsenbord aanslaat. Schrijven is heus niet zo moeilijk. Zolang je maar weet wat je wilt zeggen.  

2. Leef je in de doelgroep in

Je hebt een verhaal te vertellen. En je doelgroep heeft behoefte aan informatie, aan antwoorden op hun vragen. Hoe verbind je die aspecten? Probeer je in de doelgroep te verplaatsen. Wat vinden jouw klanten (extern) of je medewerkers (intern) belangrijk? Waar worden ze wijzer van? Als je dat helder hebt, schrijft een tekst zich vanzelf.

3. Schrijf zinnen van maximaal 12 woorden

Korte zinnen lezen lekker. Gebruik zo min mogelijk komma’s, dubbele punten en puntkomma’s. Zet liever een punt dan een komma. Een artikel dat is opgebouwd uit korte zinnen heeft snelheid. De lezer voelt zich geactiveerd. “Jaag ze op”, riep Peter Onvlee, mijn leermeester, lang geleden. “Lezers moeten buiten adem zijn als ze het verhaal uit hebben.” Zinnen van twaalf woorden vereisen een speciale denkwijze. Het onderwerp staat dikwijls vooraan en er is weinig plaats voor tierelantijnen. Bijvoegelijke naamwoorden kun je vergeten. 

4. Omzeil de lijdende vorm 

De lijdende vorm maakt zinnen trager. ‘De roomsoes wordt door buurman Henk verorberd’ klinkt gezapiger dan ‘Buurman Henk smult van de roomsoes’. Schrijf zo actief mogelijk. Dat kan natuurlijk niet altijd. En dat is ook niet erg. Het is al knap dat je je bewust bent van wat je doet. 

5.   Gebruik moderne woorden

Taal ontwikkelt zich. Geschreven taal lijkt steeds meer op gesproken taal. Omarm de voortgang en schrap gedateerde woorden als tevens, vooralsnog, nochtans, fluctueren, sedert, evident, pogen en explicatie. Op http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ouderwets-taalgebruik staat een lange lijst woorden die eigenlijk niet meer kunnen. 

6. Denk in de tegenwoordige tijd            

Denken en schrijven liggen in elkaars verlengde. Je schrijft op wat je denkt. Als je in de tegenwoordige tijd denkt, schrijf je er ook in. Veel auteurs hannesen met tijden. Dan ben je in de toekomst, dan in het heden en een tel later hang je in de voltooid verleden tijd. Gedoe met tijden maakt teksten troebel. Houd het in het hier en nu.

7. Werp de schroom van je af

Troebele taal kan een vorm van onzekerheid zijn. Of van verhulling. Er zijn afzenders die trots zijn op een kilometers lang artikel waarin niks wordt gezegd. Maar er is geen mens bij gebaat. Ook de directie, minister of opdrachtgever niet. Troebele taal heeft wantrouwen tot gevolg. Klanten denken al snel dat jouw bedrijf iets te verbergen heeft. Medewerkers voelen zich niet serieus genomen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van jouw taal. 

Werp de schroom van je af. Betrek je doelgroep. Wees scherp. Schrijf helder. Zo helder als je maar kunt. Dan word je geheid beter gelezen.

Kus.

 

Topics: contentologie, goede teksten