Wat is de belofte die je altijd nakomt?
Het is een van de vele vragen waarmee we jouw organisatie confronteren. Wij willen het naadje van de kous weten. Ben je wie je denkt dat je bent? Wat geloven jouw klanten? De antwoorden vangen we in een uniek raamwerk waarmee we het DNA van jouw organisatie ontrafelen.
Merkverhaal, missie, visie, kernwaarden, communicatie
Bij El Contento geloven we dat bedrijven effectiever communiceren vanuit een helder merkverhaal, een visie, missie en een set maatschappelijke waarden.
Een merkverhaal is een helder verhaal waar mensen zich in herkennen en waarmee ze zich makkelijk verbinden. Het merkverhaal is de basis voor alle activiteiten van marketing, sales en recruitment/HR. Om een goed merkverhaal te construeren, moet eerst het DNA van de organisatie in kaart worden gebracht. Het DNA geeft inzicht in het waarom, het hoe, het wat en die wie van een organisatie.
Drie DNA Trajecten
Voor iedere organisatie, ongeacht type of grootte, hebben wij een passend traject.
DNA CHECK
DNA 4 GROWTH
THE DEEP DIVE
Stap 1. DNA Profiel
Zoals mensen hebben ook bedrijven een genetische code. In het DNA van een organisatie staan het hoe, wat, wie en waarom geschreven. Organisaties zijn zich daar lang niet altijd van bewust, tot het moment dat de code wordt geactiveerd, gehackt of gekraakt, waardoor puzzelstukjes op hun plaats vallen en mensen opbloeien (en de revenuen omhoog schieten).
Stap 2: Merkverhaal, visie, missie, kernwaarden
Na het vaststellen van het DNA-profiel, construeren we het merkverhaal, de visie, missie en kernwaarden van jouw bedrijf. Met behulp van deze elementen kun je jouw bedrijf of merk krachtig presenteren aan de buitenwereld. Ze vormen het fundament van jouw communicatie en tonen waar de organisatie voor staat. Geen vergissing mogelijk!
Stap 3: Positionering
Aan de hand van het DNA-profiel, de missie, de visie, de kernwaarden en het merkverhaal komen we tot de positionering van jouw organisatie, dienst, of product. We doen onderzoek naar concurrenten, we praten met klanten, en geven jouw onderscheidend vermogen het aanzien en de positie die het verdient.
Stap 4: Implementatie
Om te voorkomen dat alle elementen (weer) als los zand aan elkaar hangen, borgen we het bedrijfs-DNA met behulp van een speciaal ontwikkelde toolkit, bestaande uit verschillende playbooks en een moreel kompas. Om verder te komen is het belangrijk koers te houden. We kunnen dit niet genoeg benadrukken. De implementatie van een verandering is belangrijker dan de verandering zelf.
Elk bedrijf heeft een unieke code die het speciaal maakt. Maar hoe vind je die code, en belangrijker, hoe gebruik je haar om je bedrijf te laten knallen?
Voorbeelden van Corporate DNA
Hieronder vind je enkele DNA trajecten die El Contento heeft uitgevoerd.
Lyvore
'Hoe gaat het met u vandaag?'
Liefde en aandacht voor mensen zat in het DNA van Lyvore. Maar de ouderenorganisatie vond het moeilijk om dit onderscheidende vermogen onder woorden te brengen.
Op basis van een DNA Traject ontwikkelde El Contento een nieuwe taal en het communicatieconcept 'Hoe gaat het met u vandaag?' In alles wat Lyvore deed stond de mens voortaan centraal.
levvr
Het managen van documenten in de bouw- en constructiewereld is een heikel thema. Er zijn veel bedrijven die daar oplossingen voor hebben. Wat maakt je dan onderscheidend?
Na een intensief DNA-traject kwamen we erachter dat projectmanagers van bouwbedrijven graag software hebben waarmee ze hun persoonlijke ambities kunnen realiseren. Zo werd Deliver on ambition de belofte van de Rotterdamse start-up levvr. 'Honors are yours'.
Probiblio
Voor Probiblio realiseerde El Contento een DNA Check die als basis diende voor een arbeidsmarkt-communicatieplan. Om het juiste talent aan te trekken, moet je weten wie je zelf bent. Anders ontstaat een mismatch en zijn medewerkers zo maar weer gevlogen. Ze hebben keuze genoeg.
Onze holistische aanpak werd intern uitgeroepen tot 'Project van het Kwartaal' en dat stemde ons trots.
Je vergeet als organisatie soms wat je onderscheidt. Dankzij een DNA-check weten we weer wie we zijn en hebben we onze positie in de markt van videobellen weer helder voor ogen.
Kleurrijke opdrachtgevers