Overslaan naar inhoud

Memphis Depay: een lesje DNA voor sporters én bedrijven

Memphis Depay test zijn DNA om blessures te voorkomen. Bedrijven zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen

In zaken en sport is het superbelangrijk te weten WIE je bent en waar je voor staat.

Check het verhaal van Memphis Depay.

De Oranje-international heeft de laatste jaren flink wat moeten doorstaan. Blessures en tegenslagen werpen hem telkens ver terug. Om zichzelf en zijn lijf beter te begrijpen heeft hij recent een DNA-test ondergaan. "We hebben gekeken naar mijn fysieke kracht", vertelde Dapay tegen een verslagger van Voetbal International. "Misschien komt er soms zó veel kracht los dat mijn spieren het even niet houden. Dan moet je kijken of er wat moet veranderen in de manier van trainen en wedstrijden spelen. We zijn alles gaan uitzoeken. Ook via DNA-testen. Kijken wat mijn lichaam precies nodig heeft aan voeding en hydratatie."

Depay bleef enige tijd gevrijwaard van blessures. "Dan neemt het vertrouwen in je lichaam weer toe. Dat vertrouwen vertaalde zich in goals en assists." 

Helaas, ging het toch weer mis. Zijn lichaam bleek nog niet opgewassen tegen de inspanningen die coach van hem vroegen.

Arme Memphis.

Kruisband.

Kuit.

Hamstring.

Dij.  

Artsen en fysiotherapeuten kregen er geen greep op. 

VI: Steeds opnieuw laveerde Memphis tussen ziekenboeg en wedstrijdselectie bij Atlético Madrid, de club waar hij ruim een jaar geleden vanuit Barcelona neerstreek. Tot de aanvaller eind vorig jaar de draad weer oppakte, met zijn cruciale goal in de Champions League tegen Internazionale als voorlopig hoogtepunt. ‘Ik ben gaan vechten’, blikt hij terug. ‘Ik kom van ver in het leven. Dan ga ik niks in mijn carrière opgeven door blessures. Voetbal bestaat uit mooie momenten, maar zeker ook uit tegenslagen. Daar moet je mee omgaan. Dat is moeilijk. Maar het moet.’ 

 

Scherm­afbeelding 2024-03-30 om 10.57.25

Vanwege het blessureleed miste Memphis in de afgelopen jaren veel wedstrijden. Godzijdank zit terugvechten opgesloten in de genetische code van Nederlands veelbesproken international. Door niet op te geven, zichzelf beter te leren kennen en te luisteren naar wat zijn lichaam hem vertelt, zal hij er uiteindelijk in slagen om de lange en nare periodes van blessures te overwinnen. 

Bedrijven kunnen er een voorbeeld aan nemen.

Niet zozeer aan Depay's vechtersmentaliteit, maar meer aan de DNA-testen die hij onderging.

Net als sporters zich op gezette tijden verdiepen in hun DNA (en hun skills en karakter) doen bedrijven er ook goed aan hun Corporate DNA zo nu en dan te checken om ervan te leren. Je moet in de spiegel durven kijken om te beseffen wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat jouw organisatie uniek maakt en onderscheidt van andere organisaties.

Als je jezelf begrijpt, reik je verder. Je hoeft anderen niet te kopiëren of gedrag aan te nemen dat je niet past. Het DNA van jouw organisatie bepaalt wat je werkelijk nodig hebt. Als een organisatie het moet hebben van kennis en vertrouwen - en daarom wordt gewaardeerd - is het misschien niet zo'n goed plan om dandy te communiceren. Als innovatie je ding is, is het misschien beter om geen conservatieve geesten in dienst te nemen, zelfs niet op HR.

Memphis heeft het niet makkelijk gehad. Door te vechten en door te zetten, kwam hij er bovenop. Dat geldt ook voor bedrijven die door zware tijden gaan. Je moet weten wat je krachten zijn en deze slim gebruiken om de competitie aan te gaan. Er komen altijd moeilijke tijden, maar als je vasthoudt aan je waarden, kom je er sterker uit.

Memphis' DNA-check liet zien dat je dingen soms anders moet aanpakken of zelfs moet tweaken. Voor bedrijven kan zo'n DNA-hack ook heel gezond zijn, maar ze moet niet ten koste gaan van wie je bent en waar je voor staat. Helaas zie je dat nog vaak gebeuren. Bedrijven veranderen soms zo ingrijpend, dat klanten hun 'vertrouwde, gekke, persoonlijke, creatieve, zorgzame, vernieuwende, hemelbestormende, altijd klaar staande leverancier' niet meer herkennen. 

Het verhaal van Memphis Depay laat zien hoe belangrijk het is voor bedrijven om hun eigen identiteit te kennen en vast te houden. Het gaat erom dat je weet wie je bent, gebruik maakt van je sterke punten en trouw blijft aan je waarden, ook, of misschien wel juist, als het moeilijk wordt. Blijf trouw aan wie je bent en waar je voor staat, op het voetbalveld, in de samenleving, of in de zakenwereld.