De Parisienne (bekend om haar gevoel voor stijl), heeft een gouden regel: “Your look should always have one thing undone”. Met andere woorden: kom goed voor de dag, maar hoed je voor perfectie. Niemand zit te wachten op een foutloze verschijning die overal aan gedacht heeft. Het is onecht, oogt geforceerd en creëert afstand. Bedrijven kunnen een hoop van de Parisienne leren. Want hoe hard klanten ook roepen om menselijkheid; ze krijgen nog steeds perfectie voorgeschoteld. Maar wie menselijk wil overkomen, kán helemaal niet perfect zijn. In dit blog daarom een pleidooi voor het imperfecte bedrijf, misschien wel het meest succesvolle in z’n soort.
Weinig invloed, maar hoge eisen
De hang naar perfectie is begrijpelijk (en ironisch genoeg erg menselijk). We willen allemaal een goede indruk maken en geaccepteerd worden. De oorzaak hiervan ligt ongetwijfeld in de oertijd, voortplanting en bescherming tegen enge wilde dieren, maar dat doet er nu even niet toe. Wat er wel toe doet, is dat ons streven naar perfectie er goed ingebakken zit. Zeker in de marketing van bedrijven! Marketeers worden al jaren afgerekend op het aantal leads, klanten, omzet én de goede naam van hun organisatie. Marketeers hebben weinig invloed op de kwaliteit van producten en diensten, maar moeten wel vertrouwen en loyaliteit kweken. Logisch dat ze de waarheid een beetje mooier maken dan hij is.
Massaal op zoek naar identiteit
Nu is er sinds de oertijd en de 21e eeuw veel gebeurd, vooral voor die marketeers. Digitalisering, globalisering, individualisering: allemaal lange woorden die de maatschappij drastisch veranderen. Marketeers komen dagelijks (virtueel) in contact met enorm veel uitingen van andere marketeers, die claimen dat hun bedrijf hetzelfde allemaal beter en sneller kan. Deze (geveinsde) perfectie van anderen komt via Instagram- en Facebookfilters de afdeling op, en dat vinden ze eigenlijk maar niks. Want wie zijn zij dan nog? En hoe kunnen ze ooit een plekje veroveren voor hun bedrijf? Massaal gaan marketeers dus op zoek naar een eigen identiteit, die ze verwerken in mooie beloftes, bedrijfsvideo’s en cases over perfect afgeleverde diensten en producten.